Angle right Facebook LinkedIn YouTube Clear input content Loupe Loupe

Komplisert vei reddet av Glasopor

Denne veien i Langhus er bygget på 10 meter høy Glasopor-vegg.

– Det hadde tatt vesentlig mer tid om vi skulle fylt på med et annet materiale, så tidsmessig har Glasopor reddet dette prosjektet, forteller Marius Løvig Husby, i HR Prosjekt.

Han er hovedbyggeleder for dette veiprosjektet – og veinettet som binder sammen de mange leilighetsbyggene på Kongslia i Langhus. Veien vil bli et viktig knutepunkt for utbyggingsracet som er i gang i Ski kommune.

Husby peker og forklarer de ulike fasene av prosjektet, og det er helt tydelig å se at de har hatt en veldig smal plass å lage vei på. Glasopor ble det mest fornuftige valget, da de så hvor komplisert fylling som måtte lages for å komme i mål med prosjektet i tide – for med kalkstabilisering måtte de ha brukt et større område for å bygge veien.

Nysgjerrig på fordelene til Glasopor?

– Dette har jeg ikke sett gjort i Norge tidligere, som jeg vet om. Fyllmasse er jo bundet tidligere også selvfølgelig, men ikke i denne høyden, sier Husby.

Det hele er et spektakulært syn: Veggen går vertikalt rett opp – i over 10 meter.

Vei ferdig før neste fase

Fjellet her lever litt sitt eget liv, det danser litt bortover, forklarer han. Et annet alternativ hadde vært å kalkstabilisere, med da hadde de trengt et mye større område for å bygge hele veien.

– Glasopor var absolutt å anbefale, da vi nesten kan behandle massen som vanlig pukk – og glasoporen henger i 45 grader. Det hjelper veldig, og vi blir ferdig innenfor tidsrammen.

Denne dagen venter de på de siste lassene med Glasopor, slik at veien kan bli helt ferdig – og utbyggeren kan sende inn store kranbiler for å komme i gang med det neste store leilighetsbygget som skal reises her.

Viktig vei i Langhus er bygget på en 10 meter høy Glasopor-vegg. – Har aldri sett noe slikt i Norge, sier byggelederen for det kompliserte vei-prosjektet.

LES OGSÅ: Pendlerlivet på skinner med Glasopor

Bygger vegg under vei

Siden det første lasset kom hit 7. februar har det blitt levert 10.000 kubikkmeter med Glasopor utover skråningen på Kongslia – det betyr opptil åtte lastebillass om dagen for å gi nok fyllmasse til denne veien. Den enorme massen blir holdt oppe av en høy vegg med Glasopor.

Veggen er bygget i flere etasjer av nett fylt med Glasopor. Husby forklarer at det har vært en kreativ og utfordrende prosess for entreprenøren å reise Glasopor-veggen. Isachsen Gruppen, som bygger veien, lagde en spesialforskaling: Sju meter bred og en meter høy, som de sveiset slik at den kunne festes til armen på gravemaskinen. Med den plasserte de nettene med massen, mens to mann hang i seler for å binde fast nettene med armeringsjern.